20 June 2010

INSTITUSI DIRAJA MASIH RELEVEN DAN MEMANYUNGI NEGERI.

Institusi DiRaja yang masih wujub didalam negara adalah kerna keinginan dan hak Yam Tuan bagi tanah Negeri yang di Perintah berlandaskan kepada Hukum dan Undang-Undang Negeri yang di gubah dan di selia pada suatu ketika dahulu.

Sesungguhnya sekalian rakyat seharusnya bersyukur kerna di negara yang berdaulat ini masih mengamalkan Sistem raja berpelembagaan yang seseungguhnya unik dan tidak dapat di dalam mana-mana negara di dunia.

sejarah telah membuktikan betapa banyak negara-negara yang di perintah oleh Raja tersungkur di lembaran tanah sendiri, sifat dari revolusi yang berpaksikan kepada kepentingan diri sendiri. sesungguhnya institusi diraja merupakan panyung kepada negeri dalam menyangkal sebarang bentuk polimik politik yang di amalkan di sesebuah negara. sifat-sifat raja pemerintah yang lebih mengasihi sekalian rakyat juga membawa kepada kesetiaan rakyat kepada raja demi memastikan mereka di payungi dalam negara.

jatuhnya sesebuah kerajaan mahupun negara atas kepada tumbangnya sistem beraja yang di angkat dan di buat sumpah setia seperti mana yang berlaku di antara Sang Nila Utama dan Demang Lebar Daun suatu ketika dahulu di Tanah Palembang Darul Salam.

Sistem beraja jua merupakan sistem yang berpaksikan khalifah

No comments:

Translate