12 June 2010

CEBISAN RIWAYAT ALMARHUM RAJA MUDA MUSA IBNI SULTAN ABD SAMAD YANG DI GERUNI INGGERIS




Nama penuh almarhum ialah Raja Musa Ibni Sultan Abdul Samad.
Almarhum lebih dikenali dengan gelaran rasminya Raja Muda Musa.

Belum ada sumber yang sahih, bertulis menerangkan tarikh lahir almarhum dengan tepat melainkan mengatakan bahawa sewaktu ayahandanya menaiki takhta kerajaan Selangor dalam tahun 1857, Raja Musa berumur belasan tahun.

Captain Macpherson selaku Resident Councillor Melaka melawat Selangor dalam tahun 1860 dan dalam laporannya menulis bahawa di kala itu almarhum berusia lebih kurang 15 tahun. Berasaskan kenyataan ini dapatlah dianggarkan bahawa almarhum telah diputerakan lebih kurang dalam tahun 1845.

Pada l6 Mei 1875, Almarhum Sultan Abdul Samad telah melantik putera baginda Raja Musa menjadi Raja Muda Selangor. Sejak itu almarhum lebih dikenali sebagal Raja Muda Musa. Beliau memegang jawatan sehingga kemangkat pada 7 Julai 1884 bersamaan 13 Ramadan 1301 Hijrah.

YTM Raja Muda Musa ialah putera sulung Sultan Abdul Samad. Almarhum adalah Putera Gahara. Saudara-saudara lelakinya yang bukan s’eibu iaiah Raja Kahar, Raja Yaakob dan Raja Ibnushah. Tiga orang puteranya yang dikenali ialah Raja Sulaiman (yang dilantik oleh Sultan Abdul Samad menjadi Raja Muda Selangor pada 10.12.1887), Raja Tahir dan Raja Abdul Murad. Raja Muda Musa adalah putera Bugis sejati. Salasilah di bawah jelas akan ianya.

Bonda : Tengku Ampuan, Raja Atfah (Engku Anjang) Binti Almarhum Sultan Muhammad Shah Ibni Almarhum Sultan Ibrahim Shah Ibni Almarhum Raja Lumu (Sultan Salehuddin Shah-Sultan Selangor yang pertama) Ibni Almarhum Upu Daeng Celak@ Raja Tua (Yamtuan Muda Riau yang kedua) Ibni Opu Ten Ri Burang Daeng Rilaga Ibni Opu La Madusalat (La Madu Saleh) (‘Datu Of LUWU’ La Patiware’ Daeng Parebung) Bin Letta Lenderang @ Lenderang Letok Bin Paduka Sawari Gading, Datu Of Luwu, Opu na Ware (Yang Dipertuan Diware) Bin Batara Lettu Ibni Batara Guru I.

Ayahanda : Paduka Sri Sultan Sir Abdul Samad Shah Ibni Almarhum Tengku Panglima Besar,Tengku ‘Abdu’llah Ibni Almarhum Sultan Ibrahim Shah Ibni Almarhum Raja Lumu (Sultan Salehuddin Shah-Sultan Selangor yang pertama) Ibni Almarhum Upu Daeng Celak@ Raja Tua (Yamtuan Muda Riau yang kedua) Ibni Opu Ten Ri Burang Daeng Rilaga Ibni Opu La Madusalat (La Madu Saleh) (‘Datu Of LUWU’ La Patiware’ Daeng Parebung) Bin Letta Lenderang @ Lenderang Letok Bin Paduka Sawari Gading, Datu Of Luwu, Opu na Ware (Yang Dipertuan Diware) Bin Batara Lettu Ibni Batara Guru I.

Raja Muda Musa dikatakan oleh Inggeris seorang yang degil dan keras hati. Tidak hairanlah mereka berpendapat demikian kerana almarhum bukan boleh dipengaruhi oleh mereka. Beliau juga digeruni oleh pihak penjajah kerana memiliki perwatakan yang agak bengis. Tetapi hampir kesemua mereka mengakul Raja Muda Musa seorang Muslim yang alim dan tegas. Almarhum Beliau juga seorang yang rajin dan ada membuka kebun kelapa di Bandar Temasha, Kuala Langat.

Gambaran yang amat jelas mengenai keperibadian almarhum hasil dari coretan seorang pengembara (wanita) Inggeris yang pernah bersua dan berbual dengannya dalam bulan Feb 1879 lnilah kata-katanya mengenai almarhum:-

(Raja Musa, seorang Melayu yang kelihatan sangat ganjil, seorang muslim yang tegas, yang dikenali, kata Resident, pernah mengatakan iaitu apabila menjadi Sultan, akan mengusir orang-orang putih ke dalam laut”. Raja Musa bekerja keras, sebagal contoh kepada orang-orangnya, sewaktu bekerja berpakaian seperti seorang buruh.

Raja Musa sangat gemar menyabung ayam dan lain-lain hiburan Melayu, seorang yang ingin membawa pembaharuan dan seorang yang keras kepala, seorang yang sangat berazam dan kata-katanya itu nampaknya agak digeruni oleh Resident, sebagai yang diagakkan iaitu beliau akan menjadi lebih daripada hanya seorang raja boneka.

Beliau ialah seorang Haji dan memakai serban yang dibuat dengan berela-ela kain khasah yang sangat mahal dan bersulam dengan sutera, berbaju putih, berkain putih panjang dan seluar putih - pakaian yang sungguh cantik bagi seorang orang Timur. Raja Musa berjabat tangan denganku )

Sumber :
Sumber-sumber yang boleh di percayai
SMK Raja Muda Musa

No comments:

Translate