21 October 2012

BENDAHARA WAN AHAMAD BERGELAR SULTAN PAHANG


Bendahara Wan Ahamad telah dilantik sebagai pemerintah Negeri Pahang secara rasminya oleh Orang-orang Besar Pahang. 

Baginda memakai gelaran Sultan Ahmad Mu’azzam Shah dan merupakan Sultan Pahang yang pertama dalam keturunan Bendahara yang mengunakan gelaran Sultan bagi mewujudkan Kesultanan yang sebelum ini dibawah Raja Bendahara Pahang. 

Bendahara Wan Ahmad berjaya memperolehi takhta pemerintahan negeri Pahang melalui penentangan terhadap kekandanya Raja Bendahara Tun Mutahir yang memerintah negeri Pahang pada ketika itu. Peperangan saudara yang meletus di antara kedua-dua belah pihak ini telah memihak kepada Bendahara Wan Ahmad yang telah mendapat bantuan daripada Sultan Mahmud bekas Sultan Riau-Lingga dan Sultan Umar, Sultan Terengganu. 

Bendahara Wan Ahmad telah berjaya menguasai negeri Pahang pada 10 Jun 1863, berikutan itu baginda telah dilantik sebagai Bendahara Pemerintah negeri Pahang dengan gelaran Bendahara Seri Wak Raja oleh Orang-orang Besar Pahang. 

Kesultanan yang dibentuk baginda telah diiktiraf oleh Inggeris sebagai pemerintah Pahang pada 1 September 1868, dan satu perjanjian mengenai sempadan yang telah ditandatangani di antara Temenggong Abu Bakar dengan Bendahara Wan Ahmad disaksikan oleh Gabenor Sir Harry Ord.

No comments:

Translate