17 December 2013

Erti Kepada Istilah " RAJA SEHARI "

Merupakan ADAT MELAYU bagi meraikan mereka yang telah bernikah. Ianya merujuk bagaikan mereka menjadi RAJA UNTUK SEHARI kerna Mengenakan pakaian yang Sepasang Warna yang hanya di gunakan oleh Raja sahaja sejak dahulu lagi.

Kerna dahulu rakyat tidak boleh memakai pakaian sepasang. Mereka jua akan di angkat untuk duduk di atas pelamin yang jua merujuk kepada SINGGAHSANA.

Maka itu lah yang di sebut Raja Sehari kepada mereka yang telah bernikah untuk naik pelamin. Raja Sehari bagaikan Raja Yang Dipertuan. Bezanya adalah Raja Sehari mengalas tanggungjawab didalam memerintah rumah tangganya manakala Raja Yang Dipertuan memerintah Negeri dan Rakyatnya. Buruk dan Baik dibawah Tanggungjawab yang memerintah dari perintah Yang Maha Berkuasa. 
Untuk pengetahuan, setiap tanjak ada namanya dan peraturan yang perlu diikuti. Ini kerna, ia bertujuan membezakan negeri kelahiran, taraf dan darjat si pemakai. “Contohnya, kaum kebanyakan TIDAK BOLEH memakai tanjak yang sama teknik pemakaiannya dengan golongan Bangsawan, Raja dan Sultan serta Kaum Kerabatnya.

No comments:

Translate