01 June 2012

SULTAN ABDUL SAMAD BERSEMAYAM DI JUGRA


DYMM Sultan Abdul Samad merupakan Anakanda kepada Tengku Panglima Selangor - Raja Abdullah merupakan seorang yang baik dan pendiam.
Baginda sentiasa tinggal di Jugra dan jarang meninggalkan, kecuali untuk datang ke Kuala Lumpur untuk perkara yang melibatkan urusan kerajaan dan hanya singgah sekali atau dua kali sahaja. Baginda sangat rapat dan bersahabat dengan Sir Dementi Smiti sepanjang 12 tah...un tempoh perkhidmatan beliau sebagai Pesuruhjaya Tinggi. Perhubungan baginda bersama pesuruhjaya Tinggi saling memahami antara satu sama lain, walaupun dari Barat dan Timur.

Baginda berkesempatan lihat persekutuan Negeri Melayu bersekutu iaitu Perak, Selangor, Negeri Semblan dan Pahang. Baginda berangkat ke Kuala Kangsar pada tahun 1897, walaupun ketika itu baginda telah uzur sangat bagi, menghadiri Durbar pertama setelah buat pertama sekali di dalam sejarah keempat-empat pemerintah bertemu bersama dengan Penasihat British di Majlis tersebut.

Di Jugra, baginda mempunyai koleksi unik emas barang kemas dan lain-lain
hiasan, ia dipercayai lebih daripada satu perempat daripada satu tan.
Ianya disimpan untuk dijadikan khazanah, menjelaskan penggunaan dan asal mereka. hantu banyak bukit ini dan dialam sungai Jugra sendiri terdapat ikan yang unik dan aneh dikatakan wujud, mereka dikenali untuk menghuni perairan walaupun pedalaman tropika sedikit yang mengetahui tentang mereka.

Pewaris, atau Raja Muda, Raja Suleiman anak Raja Musa, dan cucu Sultan Abdul Samad. Pewarisan takhta dikatakan tidak pernah berehat semata-mata menguruskan hal-hal kerajaan dan dikatakan hampir selalunya mendapatkan nasihat daripada ketua-ketua kaum asli yang lebih tua dan mengkaji kebajikan Negeri secara keseluruhannya.

No comments:

Translate