08 April 2012

SURAT PENYERAHAN KUASA PADUKA SRI SULTAN SELANGOR KEPADA YANG DIPERTUAN MUDA SELANGOR

Surat Penyerahan Kuasa sebagai Paduka Sri Sultan Selangor dari Almarhum Sultan Abd Samad kepada cucundanya yakni Raja Muda Suleiman Shah (Kemudian menjadi Paduka Sri Sultan Alauddin Suleiman Shah) bagi memperkukuhkan kedudukan Raja Muda sebagai Pewaris Kesultanan Selangor..

2 comments:

Unknown said...

assalamualaikum..
nama patik azmi bin abdul azis patik rakyat daerah kuala selangor,patik ingin bertanya kepada tuan ku alam terlebih dahulu patik memohon ampun maaf jika patik ada tersalah bicara.. patik ingin tahu semasa zaman pemerintahan almarhum sultan abdul samad atau sebelum almarhum sultan abdul samad siapakah nama pawang diraja yang pernah berkhidmat di istana, patik ingin kepastian.. ada yang menyatakan kepada saya pawang yang pernah berkhidmat dengan almarhum sultan abdul samad adalah pawang jumpol.. itu sahaja pertanyaan patik sekali lagi patik memohon ampun maaf kepada tuan ku alam jika ada tersalah kata atau terkasar bahasa patik..

kualam said...

Walaikumsalam...
Terima kasih saudara Azmi atas kunjungan dan jua soalan yang di ajukan...
Sebagai saudara sedia maklum, saya bukan lah insan yang pakar ataupun mahir berhubung kesultanan Selangor oleh kerna itu jua saya kurang periksa Siapa Pawang ketika Pemerintah Mohom Abdul Samad dan jua Mohom Muhammad Shah, yang saya ketahui Haji Syawal Pawang Diraja semasa Pemerintan Tok Engku Kelana di Era Jepun dan selepas itu Tok Engku Alang ataupun lebih dikenali sebagai Tok Alang Purba.

Translate