11 June 2011

PANJI-PANJI DIRAJA PERAK DAN WARNA ORANG BESAR PERAK

Panji adalah kata Melayu klasik, mungkin berasal dari bahasa Sanskrit, yang bererti bendera. Kata yang lebih umum untuk bendera dalam bahasa Melayu adalah bendera.

Sistem Pewarisan Tangga dalam Kesultanan Perak, yakni Muda Raja akan menggantikan Sultan dan Raja Di Hilir akan menggantikan Raja Muda.

Sultan mempunyai Panji sendiri demikian jua Raja Muda, namun Raja Bendahara dan Raja Di Hilir berkongsi panji sama. (...) Sebelum 1959, Pada tahun 1959, Raja Bendahara terakhir mangkat dan kerajaan bersetuju untuk menghapuskan gelaran Raja Bendahara dan kembali kepada Gelaran biasa yakni Bendahara Seri Maharaja.

Susunan keutamaan adalah seperti berikut :-

Paduka Seri Sultan

Raja Muda


Raja Di Hilir

Pada tahun 1959, gelaran Raja Bendahara dihapuskan. Oleh kerana itu, bendera sekarang digunakan oleh Raja Di Hilir.

Untuk warna putih bagi kepada Paduka Sri Sultan, kuning kepada Raja Muda dan hitam untuk Raja Bendahara dan Raja Di Hilir. Warna-warna yang digunakan untuk pakaian istiadat.
Selain itu, warna Ungu untuk Raja-Raja Bergelar ataupun Waris Negeri dan Kerabat.
Ada empat kedudukan yakni Raja Kechil Bongsu, Raja Kechil Tengah, Raja Kechil Sulong dan Raja Kechil Besar dan taraf sistem kedudukan ini akan bergilir-gilir menaiki tangga sehingga ke peringkat Raja Di Hilir.

Sedangkan untuk ketua orang besar adalah warna hijau yang dicadangkan untuk Orang Besar Empat atau dan biru langit adalah untuk Orang Besar Lapan.

Orang Besar Delapan Perak

Bagi Raja-Raja Bergelar atau Pembesar tidak mempunyai Bendera dan hanya mempunyai identiti lambang berdasarkan warna dan hanya digunakan pada pakaian upacara, payung dll
Sedangkan untuk Waris dan Kerabat, mereka tidak mempunyai bendera.
Hanya warna ungu disediakan untuk mereka misalnya pada majlis-majlis rasmi dan tetamu tidak dibenarkan untuk memakai warna-warna seperti putih, kuning, hitam ataupun ungu.

Raja-Raja Bergelar ketika istiadat Diraja

Sedangkan untuk Kepala, para Orang Besar Empat (Empat), tidak ada bendera yang digunakan tetapi mereka mempunyai hak untuk berjalan di bawah payung hijau (kecuali untuk Bendahara - payung hitam).
Sejak tahun 1959, gelaran Raja Bendahara ditukar menjadi gelaran biasa Orang Kaya Bendahara Seri Maharaja yang paling senior di antara empat kepala. Bendahara merupakan Ketua yang satu-satunya yang boleh menggunakan hijau ataupun Payung Hitam.

Orang Kaya-Kaya Seri Agar DiRaja


Sumber : Pejabat Sultan Perak dan lain-lain sumber.
Foto : YM Raja Puan Sri Dato' Noora Ashikin Binti Raja Abdullah & Pejabat Sultan Perak

Translate