20 February 2019

Ulasan Balas Kepada Dr. Zani - Blogger DestarMelayu.blogspot.com Berhubung Ulasan Semua Jenis Buku Destar, Tanjak, Tengkolok Yang ada Dipasaran.

Saya mengucapkan syabas atas keprihatinan Dr. Zani - Kangar, Perlis yang membangunkan sebuah blog DestarMelayu.blogspot.com dalam memberi Ulasan Semua Jenis Buku Destar, Tanjak, Tengkolok Yang ada Dipasaran. Ulasan balas saya adalah berhubung dengan ulasan yang telah Pengulas nyatakan dalam blog DestarMelayu.blogspot.com bertarikh 5 Feb 2019.

Jenis tulisan yang dipilih sangat susah untuk dibaca - SAYA TERIMA TEGURAN DAN MUNGKIN KERANA BUKU BERSIZE B5 DAN BUKANNYA A4. Apa yang saya faham buku ini hanya menceritakan mengenai adat istiadat dalam Istana Perak dan bukan adat Melayu - TAKSIRAN YANG SALAH OLEH PENGULAS, KERANA BUKU INI BERSIFAT BAHAN BACAAN UMUM DAN SEGALA ADAT BERMULA DI ISTANA KEMUDIAN TURUN KE BAWAH YANG KEMUDIANNYA DI JADIKAN SATU ATURAN DALAM NORMA-NORMA SOSIAL KEHIDUPAN MASYARAKAT.

Pengulas ada menyebut mengenai perbezaan Adat dan Istiadat seperti berikut;



Kesimpulannya segala adat (PERATURAN & PANDUAN) dalam sosial masyarakat bermula di Istana sebelum sampai ke bawah kerana punca kuasa datangnya dari Istana dan Paduka Seri Sultan adalah Ketua Adat Melayu.

Punca Kuasa dalam Hierarki 

Dalam buku ini hanya menerangkan jenis destar untuk kegunaan adat istiadat atau peraturan pemakaian destar dalam istana Perak dan bukan adat atau cara hidup orang Melayu -  Satu penelitian yang kabur kerana segala jenis tengkolok yang di nyatakan adalah yang terpakai di negeri Perak untuk Waris Negeri, Orang Besar dan pegawai Kerajaan (Orang kebanyakan). Pengulas tidak memahami pengertian asal usul adat melayu, pengulas perlu menyelami pengertian tersebut terlebih dahulu.

Pihak pengulas ada menyatakan “Kesimpulannya apa yang ada dalam buku ini tidak sesuai diikuti untuk pakaian harian atau untuk kegunaan luar istana - Untuk makluman dan pemahaman pengulas, segala adat bermula di Istana dan kemudian turun kepada setiap peringkat sehingga kepada pakaian harian masyarakat dengan syarat-syarat tertentu yang diperkenankan oleh Yang Di-Pertuan.

Bahagian pengenalan memang hebat sebab semua gunakan nama orang istana – Bukan guna nama tetapi merupakan Guru saya yang berstatus Waris Negeri dan Sejarawan Seri Saguntang yang berpengetahuan luas mengenai asal usul dan adat lembaga orang-orang Melayu Perak. Satu lagi Y.M Raja Kobat Salehuddin bukannya orang Istana, kena faham makna Waris Negeri dan Orang Istana.

Bentuk dalam gambar buku ini yang mengatakan sebagai tanjak Dendam Tak Sudah juga amat meragukan kerana tidak cukup bahagian untuk mencukupkan syarat sebagai tanjak Dendam Tak Sudah – Untuk makluman pengulas, Tengkolok bersolek Dendam Tak Sudah yang terdapat di dalam buku ini adalah versi Perak dan ianya diperkenalkan solek seakan Dendam Tak Sudah yang di ilhamkan oleh DYMM Paduka Seri Sultan Yusuf Izzuddin Rathiullah Ghafarullahulahu Shah ibni Almarhum Sultan Abdul Jalil Nasiruddin Muhtaram Shah sejak bergelar Bakal Raja. Perkara ini telah lama diketahui oleh Waris Negeri dan Kaum Kerabat yang berkecimpung dalam Hal Ehwal Kesenian dan kebudayaan Negeri Perak.

Solek Dendam Tak Sudah Versi Perak
Untuk makluman pengulas jua, Negeri Perak tiada falsafah mengenai Tengkolok, Negeri Perak menekankan kejelasan iaitu Pucuk Rebong sebagai simbol menggantikan Cap Halilintar dan Getang Pekasam pula mempunyai Simbol mercu Bukit Saguntang di hadapan hiasan hulu kepala.
Untuk pemahaman pengulas juga, di Perak sejak dahulu lagi orang besar ke bawah hanya memakai Getang Pekasam dan apakala rakyat berbusana melayu bertengkolok maka di letakkan syarat Garam Sebuku di Sebelah Kiri, sebagaimana yang pernah di Pakai oleh Governor Jepun pertama di Perak. Seperti mana yang di jelaskan kedudukan Garam Sebuku ini terpakai kepada Waris Negeri dan Kaum Kerabat, Pembesar dan Rakyat. Paduka Seri Sultan Perak dan Bakal Raja adalah tidak tertakluk.
 
D.Y.M.M Paduka Seri Sultan Abdul Aziz Al-Mutasim Billah Shah bersama Pegawai Jepun iaitu Governor of Perak - T. Kubota yang menggayakan busana Melayu lengkap bertengkolok berkedudukan GARAM SEBUKU DI SEBELAH KIRI.

Adakah ilustrasi bentuk tanjak pada bahagian luar buku menggunakan rujukan dari gambar tanjak Lang Menyonsong Angin Perak yang salah seperti satu gambar yang tersebar melalui internet seperti gambar ini? Ya, gambar ilustrasi muka hadapan buku adalah Helang Menyongsong Angin yang pernah diperagakan oleh Almarhum Paduka Seri Sultan Iskandar Shah Kadasallah.

Satu lagi isi kandungan yang mengelirukan ialah, dalam buku ini menyatakan bahawa simpul kiri untuk orang biasa dan hanya sultan sahaja memakai simpul di bahagian kanan. jika kita lihat gambar lama Sultan. Tetapi kalau dibandingkan dengan gambar sultan Perak yang lebih lama iaitu Sultan Yussuf Izzudin Shah ibni Almarhum Sultan Abdul Jalil (1948-1963) beliau memakai simpul belah kiri seperti gambar dibawah - (Teguran, Kata ganti nama bagi Paduka Seri Sultan adalah Baginda bukan BELIAU. Sultan adalah Ketua Adat dan yang terpakai di hulu kepala Baginda bukan Tengkolok tetapi Tanjak).

Pengulas ada menyatakan "Mengenai gambar tanjak Pucuk Pisang Patah yang dibuat dan dijadikan sebagai rujukan. Apabila dibandingkan dengan gambar lama kelihatan bahagian pucuknya tidak sama langsung. Bahagian pucuknya leper dan berbentuk Pucuk Rebung dan bukan Pucuk Pisang Patah. Pucuk Pisang Patah sepatutnya bentuk bulat dan bukan leper. Sila bandingkan bahagian pucuk antara dua gambar dibawah iaitu gambar dalam buku ini dengan koleksi gambar tanjak sultan lama dibawah".- Mengenai bentuk leper dan bentuk bulat itu bukan isu, kerana di Negeri Perak sebagaimana yang dinyatakan sebelum ini tiada istilah falsafah mengenai Tengkolok. Jarang kelihatan Pucuk Pisang Patah sebagaimana yang dinyatakan oleh pihak pengulas, dalam ratusan koleksi peribadi yang tersimpan oleh My Best Sifu In The World – Y.M Raja Kobat Salehuddin (Dengan Izin). Tengkolok Negeri Perak lebih khusus kepada Solek bukan Pucuk Rebong.

Dari kiri Y.M Raja Abdul Malek, Y.M Raja Azizul Khir, Y.M Raja Norman dan Y.M Raja Kobat Salehuddin ketika di Muzium Negara pada 15 - 18 Oktober 1996 dalam siri Bengkel Ikatan Tengkolok Negeri Perak. Foto Y.M Raja Kobat Salehuddin ibni Almarhum Raja Muda Musa.
Almarhum Sultan Abdul Aziz Al-Mu’tasim Billah Shah yang menggayakan Tengkolok Pucuk Pisang Patah yang Pucuk Rebong nya juga berbentuk leper

Pengulas menyatakan jua "Sedangkan dalam buku ini sendiri telah menerangkan bentuk Pucuk Rebung itu leper seperti gambar dibawah. Banyak lagi gambar tanjak dalam buku ini tidak sama dan amat lari dari seperti gambar lama-lama. Mungkin pengulas yang arif lagi bijaksana boleh memberi pandangan mengenai Tanjak yang terpakai oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong seperti di bawah (Tolak no. 1, no. 14 da. no. 16 masalah teknikal), adalah semuanya kelihatan sama, dan tiada satu pun yang berbeza dari pandangan mata. Soalan kepada Tuan yang mana satu huruf A, yang ini kah A ataupun yang ini kah A ataupun yang ini huruf A. Ataupun semua huruf tersebut adalah A.



KESIMPULANNYA, PENGULAS BANYAK TIDAK MENGETAHUI HAL EHWAL YANG TERKANDUNG DALAM NEGERI PERAK YANG MELIBATKAN KEBUDAYAAN DAN KESENIAN. BERKEMUNGKINAN JUA PENGULAS TIDAK MENGETAHUI KEWUJUDAN TOKOH SENI IKATAN TENGKOLOK PERAK IAITU  Y.A.M RAJA KECIL SULONG HARUN AL-RASHID AL-HAJ IBNI ALMARHUM SULTAN SIR IDRIS MURSHIDUL ADZAM SHAH. GAMBAR-GAMBAR LAMA YANG DI NYATAKAN OLEH PENGULAS PUN MERAGUKAN KERANA GAMBAR LAMA MERUJUK KEPADA TAHUN BERAPA. JIKA GAMBAR TAHUN SEBELUM MERDEKA MEMANG BOLEH DIKATAKAN GAMBAR LAMA, NAMUN KALAU GAMBAR SELEPAS MERDEKA TIDAK LAH BOLEH DIKATAKAN GAMBAR LAMA. GAMBAR YANG DILAMPIRKAN DI BAWAH SEMUANYA GAMBAR LAMA DAN LEBIH LAMA DARI YANG PENGULAS BANDINGKAN. SEKIAN UNTUK MAKLUMAN DAN PENCERAHAN KEPADA PIHAK-PIHAK YANG BERKENAAN. 

Tokoh Seni Ikatan Tengkolok Perak


D.Y.M.M Paduka Seri Sultan Iskandar Shah Kadasallah memakai TENGKOLOK TEBING RUNTUH 

D.Y.M.M Paduka Seri Sultan Abdullah Muhammad Shah II berbusana berkedudukan di tengah bergambar beramai-ramai bersama pembesar dan hulubalang di Kota Batak Rabit @ Istana Batak Rabit sekitar tahun 1870. Tidak kelihatan pun mana-mana pembesar mengenakan Tengkolok.

No comments:

Translate