UTAMA

29 December 2013

Astana Mahkota Puri Negara Merchu Keindahan Negeri

Istana ini dibina sekitar tahun 1899 sebagai istana rasmi Paduka Sri Sultan Selangor Darul Ehsan oleh Kerajaan British bagi memastikan pusat pemerintahan Paduka Sri Sultan Sir Ala’uddin Suleiman Shah Ibni Almarhum Raja Muda Musa berdekatan dengan pusat pentadbiran kolonial British di Kuala Lumpur.

Sultans Palace Mahkota Puri, Klang, Wangsa Mahkota Selangor, Ku AlamSebagai mana yang diketahui, Pusat pemerintahan Paduka Sri Sultan Selangor sebelum ini adalah di Jugra, Kuala Langat. Astana ini telah digunakan ketika istiadat pertabalan Paduka Sri Sultan Ala’uddin Suleiman Shah sebagai Paduka Sri Sultan Selangor Darul Ehsan, Istiadat Pemasyhuran Tunku Maharum Sebagai Tengku Ampuan Selangor dan Tengku Musa Uddin Sebagai Tunku Putra Mahkota Selangor sekitar tahun 1903. Bertitik tolak dari peristiwa pembinaan Astana mahkota Puri ini, secara tidak langsung Klang dikenali sebagai Pusat Pemerintahan Diraja ertikata lain Bandar Diraja. Walaupun terbinanya Astana ini, namun Paduka Sri Sultan Ala’uddin Suleiman Shah tidak pernah sesekali meminggirkan Jugra tempat baginda bersemanyam sebelum ini di Astana Bandar. Astana Mahkota Puri ini dibina di atas bukit dan seni reka serta ukiran adalah hasil sentuhan Paduka Sri Sultan Ala’uddin Suleiman Shah sendiri.
Istana Sultan Of SelangorTakkala Paduka Sri Sultan Alauddin Suleiman Shah mangkat sekitar tahun 1938. Maka di istana ini jua lah Raja Muda Alam Shah ditabalkan sebagai Paduka Sri Sultan Hishamuddin Alam Shah, Sultan Selangor yang baru. Semasa era pemerintahan Paduka Sri Sultan Hishamuddin Alam Shah, Astana Mahkota Puri telah dirobohkan untuk pembinaan istana yang baru di atas tapak Astana Mahkota Puri yang kini dikenali sebagai Istana Alam Shah. Paduka Sri Sultan Hishamuddin Alam Shah tidak sempat untuk merasmikan Istana baru ini, kerna baginda telah mangkat sebelum istana ini siapa sepenuhnya
Untuk makluman, Klang telah menjadi pusat pentadbiran pada 1880 dan pada 1890 telah dijadikan sebuah daerah setelah pusat pentadbiran berpindah ke Kuala Lumpur. Mengikut lipatan sejarah nan lalu, Pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, Klang adalah sebahagian daripada kawasan jajahan takluknya. Ia diperintah oleh Tun Perak yang kemudiannya dipanggil untuk berkhidmat di Melaka dan telah menjadi seorang Bendahara yang terkenal. Ketrampilan hebat Tun Perak itu juga telah menyebabkan Klang menjadi terkenal dan masyhur. Sungai Klang merupakan nadi kepada pembangunan dan perkembangan Klang dan kawasan sekitarnya pada masa itu. Muara Sungai Klang menjadi pintu masuk utama yang mengawal keluar-masuk hasil mahsul dan barang dagangan kawasan Lembah Klang dengan pedagang asing. Bagaimanapun perkembangan Klang pada masa itu hanya tertumpu pada bahagian selatan Sungai Klang sahaja. Ia dapat ditunjukkan dengan terletaknya jumlah bangunan lama sebelum perang yang banyak di Klang Selatan.

17 December 2013

Pantang Larang Keturunan Raja Ahmad

Gambar Hiasan Buaian Rotan.
Di suatu masa dahulu, di nyatakan bahawa terdapat bayi yang sedang berada didalam buaian rotan, maka tidak semana-mana datang se’ekor kucing hitam. 

Tidak semana-mana jua kucing hitam tersebut telah menghampiri bayi yang terdapat didalam buaian rotan maka telah mengigit bayi tersebut dan menjinjing bayi tersebut dan membawanya di atas dapur kayu, lalu meleleh’lah darah dari batang tubuh bayi tersebut kerna di gigit oleh kucing hitam tersebut hingga darahnya turun ke lantai maka datang pula se’ekor kerbau balau dan menjilat darah bayi tersebut. Maka kerna peristiwa ini telah membawa kepada SUMPAHAN 7 KETURUNAN kerna mengetahui Epilog cerita ini. 

Kisah ini terjadi didalam Negeri Perak iaitu di Hilir Perak. 

Sumpahannya :-

• Dilarang Membela Kucing Hitam [Serba Hitam]
• Dilarang Makan Daging Kerbau Balau
• Dilarang Mengunakan Buaian Rotan
• Dilarang Mengunakan Dapur Kayu

Raja Ahmad yang disebutkan ini tidak dapat dipastikan siapakah empunya batang tubuh namun ianya dari Warisan Bugis [Anak Raja Bugis], Disebut jua sebagai Pawang Besar. Diperceritakan jua bahawa Warisan Raja Ahmad jua tidak boleh makan Ikan Yu Tukul, Kerna Ikan ini telah datang menyelamatkannya semasa kapal karam di tengah laut. [Sumber di ceritakan oleh Anak saudara Arwah Ramli Ahmad yang duduk di Pekan Lama, Sungkai. Sumber ini diperolehi sendiri oleh Arwah ayahnya dari mulut Ahmad B Maarof [Ayahanda kepada Ramli Ahmad]
 
Sumber : Kisah yang diperceritakan oleh Arwah Ramli B Ahmad [1933 - 2013]-[Batak Rabit, Teluk Intan - Bidor - Tiang Bertarah, Sungkai, - Pekan Lama, Sungkai dan Kg. Klah Baru, Sungkai] yang merupakan benih keturunannya. Ibunya dari Tiang Bertarah, Bapa kepada Ibunya pula Haji Abdullah dari Bidor dan Ibu kepada Ibunya dari Tiang Bertarah. Kerna Arwah sendiri pernah mencuba makan daging kerbau balau dan kemudian badan naik bengkak dan tidak tahan dengan kucing yang berwarna hitam. Namun sepanjang hayatnya tidak sesekali bercakap mengenai Warisannya dari Raja Ahmad. Pernah suatu ketika ketika cucunya jatuh sakit, maka diminta Pawang Sungkai iaitu Usup Panjang yang merupakan bapa saudaranya dari sebelah ibunya untuk mengubati penyakit cucunya itu. Namun dinyatakan bahawa "Ini Tok Mad Perangnya, Pawang Besar yang merujuk kepada Raja Kechil Muda Ahmad [ Pawang Diraja ]. Berkehendakkan Ayam Piring [ Ayam yang berwarna kuning - Dari kaki hingga ke paruh ]. Mana ada kata arwah Ramli kepada Pawang Usup Panjang. Maka usup panjang pun berkata ADA.! Kalau ada pun mana nak cari Akil kata Arwah Ramli kepada bapa saudaranya itu. Cuba Akil minta tukar. Akil pun cuba untuk meminta tukar tapi tidak berjaya. Maka akil meminta Arwah ramli meminta tukar sendiri. Maka Arwah Ramli "Berseru dan menyebut "Kalau benar ini Pusaka Tuk Nenek Aku yang bernama R*** ****... Aku minta tukar dan mencampakkan limau didalam air. Tiba-tiba boleh ditukar asalkan ada bulu warna kuning pada ayam tersebut. Al-Fatihah...

Erti Kepada Istilah " RAJA SEHARI "

Merupakan ADAT MELAYU bagi meraikan mereka yang telah bernikah. Ianya merujuk bagaikan mereka menjadi RAJA UNTUK SEHARI kerna Mengenakan pakaian yang Sepasang Warna yang hanya di gunakan oleh Raja sahaja sejak dahulu lagi.

Kerna dahulu rakyat tidak boleh memakai pakaian sepasang. Mereka jua akan di angkat untuk duduk di atas pelamin yang jua merujuk kepada SINGGAHSANA.

Maka itu lah yang di sebut Raja Sehari kepada mereka yang telah bernikah untuk naik pelamin. Raja Sehari bagaikan Raja Yang Dipertuan. Bezanya adalah Raja Sehari mengalas tanggungjawab didalam memerintah rumah tangganya manakala Raja Yang Dipertuan memerintah Negeri dan Rakyatnya. Buruk dan Baik dibawah Tanggungjawab yang memerintah dari perintah Yang Maha Berkuasa. 
Untuk pengetahuan, setiap tanjak ada namanya dan peraturan yang perlu diikuti. Ini kerna, ia bertujuan membezakan negeri kelahiran, taraf dan darjat si pemakai. “Contohnya, kaum kebanyakan TIDAK BOLEH memakai tanjak yang sama teknik pemakaiannya dengan golongan Bangsawan, Raja dan Sultan serta Kaum Kerabatnya.